Gajet adalah suatu peranti atau instrumen yang memiliki
tujuan dan fungsi spesifik yang berguna yang umumnya diberikan terhadap sesuatu
yang baru. Contohnya, komputer merupakan alat elektronik yang memiliki pembaharuan
berbentuk gajet, iaitu laptop, notebook
atau netbook dan telefon rumah merupakan alat elektronik yang memiliki pembaharuan
berbentuk gajet, iaitu telefon bimbit atau telefon pintar.
Dalam perkembangannya, gajet yang dahulu cenderung
hanya dapat dimiliki oleh kaum yang berada atau kaya sahaja kerana harganya yang
relatif mahal pada waktu itu. Kini dapat dimiliki oleh siapa saja kerana harga
gajet sangat berpatutan dan mampu milik. Namun, tidak akan terlepas dari baik
dan buruknya kesan aplikasi gajet. Teknologi jelas mempengaruhi perkembangan
anak-anak. Pengaruh gajet terhadap institusi keluarga akan serba sedikit
terjejas. Matlamat ringkasan ini adalah untuk mengetahui pengaruh gajet
terhadap institusi keluarga serta mengetahui bagaimana cara untuk mencegah
pengaruh buruk. Sebuah peranti teknologi merupakan media pembelajaran yang
sangat efektif juga dapat membantu daya kreativiti anak, jika pemanfaatnya
diimbangi dengan interaksi dengan lingkungan sekitarnya dengan terlalu
membebaskan anak dibawah umur menggunakan teknologi yang terlalu canggih
seperti gajet maka itu dapat mengubah perilaku seorang anak, untuk itu peranan
orang tua sangat penting dalam institusi keluarga.
Oleh itu, penulisan ini menekankan untuk membahas
aplikasi gajet mempengaruhi nilai keperibadian institusi keluarga, kebaikan
aplikasi gajet dan langkah-langkah
mengatasi penyalahgunaan aplikasi gajet dalam institusi keluarga.
No comments:
Post a Comment